Få hjälp med kontakthinder
Besitter du rädsla i att kontakta nya potentiella kunder? Genom mina utbildningar får du hjälp med övervinna alla former av kontakthinder som hindrar dig från att ta nästa steg i din yrkesroll. Genom utbildningar får du tips, nycklar och konkreta exempel på hur du kan börja ta nya kontakter för ditt bolag. Välkommen till den spännande kunskapsresan redan idag!
Vad är kontakthinder?
Kontakthinder är i grund och botten rädslor. Forskare har kommit fram till 16 olika typer av rädslor, vilka hämmar medarbetare att ta kontakt med såväl befintliga som potentiella kunder i säljsyfte. Om medarbetare, vilka har någon form av säljansvar, drar sig för att kontakta kunder kommer det att medföra att de inte når sin fulla potential och det kostar företagen 100 000-tals kronor i form av uteblivna affärer. Nedan finner du exempel på fyra vanliga rädslor.

Telefonfobiker
En medarbetare som ogärna kontaktar potentiella kunder genom att ringa dem. Det går alldeles utmärkt att skapa kontakter på nätverksträffar, mingelpartyn, på flygplan och mässor etc., men inte genom att ringa.

Rollförnekare
Rollförnekelse innebär två saker. En medarbetare som har säljansvar uppfattar sig absolut inte som säljare, utan som t.ex. ingenjör, systemtekniker, sjukgymnast osv., vilket medför att hen inte går in för att driva säljprocesser.

Överförberedaren
En medarbetare med säljansvar som har tendens till överförberedelse är rädd för att inte vara tillräckligt förberedd vid kontakt med kunder. Detta medför att alldeles för mycket tid och kraft läggs på förberedelser. Tiden till att kontakta nya och befintliga kunder slukas upp och antalet kontakter blir få.

Hyperprofessionell
De medarbetare som är hyperprofessionella är måna om att visa upp en professionell image. De tycker att prospektering är opassande och förnedrande. Personer med ”hype” fokuserar gärna på några stora prestigefyllda kunder.
Varför det är så viktigt att arbeta bort sina kontakthinder?
Förutom att det både är fysiskt och psykiskt påfrestande att ha kontakthinder, så kostar det otroligt mycket pengar i form av uteblivna affärer OCH det är smittsamt. ”Statistiskt sett tar det ca åtta veckor innan en nyanställd medarbetare har samma problematik som ledningen i bolaget att initiera kontakt i syfte att sälja sina varor och tjänster.”²
² Av den anledningen är det av största vikt att såväl säljledning som medarbetare vågar utmana sig själva och ta reda på vad som döljer sig bakom för låga försäljningssiffror. För mer information om forskarna bakom Sales Call Reluctance® och den forskningen som bedrivs klicka här. potential och det kostar företagen 100 000-tals kronor i form av uteblivna affärer. Nedan finner du exempel på fyra vanliga rädslor.
Gratis webinar
Anmäl dig till mitt nästa live-webinar, som är helt gratis. Där får du lära dig hur du kan bli bekvämare med att ta kundkontakter, hur du lättare kan marknadsföra dig och faktiskt våga sälja i större utsträckning – även om du inte ser dig som säljare.
SYMPTOM PÅ KONTAKTHINDER
- Är det tabu för medarbetarna att kontakta vänner och släkt för att få tips om nya kunder?
- Håller en del fast vid gamla kunder och lägger mycket tid på att vårda relationer?
- Är någon medarbetare som har säljansvar väldigt hövlig och rädd för att verka påträngande?
- Skyller någon på dålig marknad och dålig marknadsföring?
- Vill medarbetarna ha egna rum? Drar sig någon för att tala inför grupp?
- Lyser referenser från befintliga kunder med sin frånvaro?
- Finns det någon som håller på att förbereda sig hela tiden och inte kommer till skott?
- Är det tyst i lokalerna för att man ”mejlsäljer” istället för att ta upp telefonen och ringa?
- Är någon överdrivet på sin vakt mot osannolika problem?
- Skyller någon på dålig marknad och dålig marknadsföring?
- Kallar sig era säljare för konsulter, rådgivare etc.?
- Når någon av medarbetarna inte sitt uppsatta mål?
- Handlar det om många återkomster innan det blir en affär?
Svarar du ja på någon av frågorna ovan är det tecken på att ni troligtvis går miste om 100 000-tals kronor i uteblivna affärer.
Referenser




Via Meant To Mind får du alltid
Anlitar du mig kan jag garantera
- Resultat redan efter några veckor
- Ökat självförtroende
- Bestående förändringar
- Fler affärer/uppdrag